Vad gör en sportbar bra?

Svaret på den frågan ligger i huvudsak i vad som erbjuds gästerna. I storstäderna är konkurrensen om gästerna till sportbarer av annan karaktär än ute i landet. De medelstora och mindre orterna som stoltserar med en dylik bar riktar givetvis in sig på de lokala klubbarnas fans.

Det innebär att man exempelvis på O´Learys i Norrköping kan träffa spelare från ishockeylaget Vita Hästen. Någon eller några av de mest framträdande spelarna ställer upp på frågestund är en typ av lokala arrangemang som lockar publik. Det faller sig helt naturligt, en sportbar skall var ett nav för de idrotter som utövas på orten. Supportrar använder baren som ett vattenhål, umgås och har trevligt tillsammans med likasinnade, det ingår som en väsentlig del i konceptet.

Givetvis är det gästerna som ger en sportbar sin prägel men innehavaren måste se till att erbjuda de rätta instrumenten. Förutom ett tillräckligt antal skärmar för livesändningar bör det finnas ett urval inspelade program att visa när inget särskilt finns på tapeten. Skärmarna måste kunna ses från alla vinklar. Bra mat till hyfsade priser är även det en viktig ingrediens i receptet för att bli en bra sportbar, liksom ett stort urval av drinkar, också de till rimliga priser. Det ska finnas många sittplatser då stora sportevent lockar många människor och snabb service är då också viktigt. En bar som anstränger sig för att skapa en bra temakväll inför exempelvis Super Bowl eller Champion’s League-finalen är också något att hålla utkik efter.